Gwiazdka napędziła sprzedaż elektronicznych wydań gazet

Dla elektronicznych wydań polskich gazet okres Świąteczny był prawdopodobnie najlepszym w historii.

Czyżby tablety iPad oraz czytniki Kindle były w tym roku przebojami wśród Gwiazdkowych prezentów? Wygląda to trochę tak, jakby obdarowani Polacy rozpakowali kolorowy papier, a następnie błyskawicznie włączyli się do sieci, sprawdzając możliwości nowych urządzeń.

Trudno mi wypowiadać się za całą branżę, ale w samej „Polityce” widać wyraźny – skokowy wzrost liczby pobranych wydań elektronicznych. Statystyki sklepu iTunes (przez który „Polityka” sprzedaje wydanie na iPada) wykazują w tygodniu 19-25 grudnia wzrost sprzedaży o 32 proc., w stosunku do poprzedniego tygodnia 12-18 grudnia. Dotyczy to nie tylko podwójnego wydania świątecznego „Polityki”, ale również wcześniejszych. To sprzedaż lepsza niż rekordowa do dziś, zanotowana przez nas w tygodniu po-wyborczym.

W tygodniu świątecznym podwoiła się też liczba aplikacji „Polityki” pobranych z AppStore Apple.
Podobnie jest z drugim cyfrowym wydaniem „Polityki” – na czytnik Kindle (sprzedawane przez internetową księgarnię Amazon). W tygodniu świątecznym widać wyraźny wzrost liczby nowych subskrybentów.

Ciekaw jestem, czy inni polscy wydawcy, którzy inwestują w nowoczesne kanały cyfrowej sprzedaży, również widzą u siebie podobne zjawisko? Być może to trend ogólnoświatowy. W Ameryce Andy Rubin, odpowiedzialny za projekt systemu operacyjnego Android doniósł na swym profilu Twitterowym, że w trakcie Świąt w sieci aktywowanych zostało o 2 miliony urządzeń z systemem Android więcej, niż zazwyczaj.

Dla tradycyjnej prasy, która wciąż jest przygnieciona wiadomościami o kryzysie i spadku czytelnictwa, ta wiadomość to wspaniały prezent na Nowy Rok.